شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶
۰ نفر

مهدی صباغ‌زاده: در مورد ترافیک تهران اولین موضوعی که به ذهن همه می‌رسد تلاش برای کاهش تردد اتومبیل در خیابان‌هاست.

در حوزه ايجاد فضاي سبز مديريت شهري تلاش قابل توجهي انجام داده و مي‌شود گفت در اين زمينه كم‌كاري نشده است. درست است كه وجود درخت به هواي پاك مي‌انجامد ولي وقتي اين همه خودرو در خيابان‌ها جولان مي‌دهند صرف ايجاد فضاي سبز نمي‌تواند پايتخت را از آلودگي هوا برهاند. به اين ترتيب بايد به روش‌هايي انديشيد. به گمانم ما شهروندان، زيادي تنبل شده‌ايم و در واقع بخشي از تردد اضافه و بي‌جا و حضور پرتعداد خودروهاي تك‌سرنشين هم به همين موضوع بازمي‌گردد.

ما عادت كرده‌ايم براي هر كاري اتومبيل‌مان را از پاركينگ خارج كنيم و به خيابان بياوريم. حتي براي خريدهاي شخصي كه به سادگي و با چند دقيقه پياده‌روي مي‌توانيم به مقصدمان برسيم هم اغلب از اتومبيل شخصي استفاده مي‌كنيم. براي انجام بسياري از كارها مي‌توانيم پياده‌روي كنيم و به مغازه مورد نظرمان برسيم ولي باز هم ترجيح مي‌دهيم سوار بر اتومبيل شخصي مسافت‌هاي كوتاه را طي كنيم.

جداي از پياده‌روي مي‌توانيم به راهكار استفاده از دوچرخه هم فكر كنيم؛ وسيله‌اي كه در گذشته زياد مورد استفاده مردم قرار مي‌گرفت. در روزگار جواني ما كه اين همه اتومبيل در خيابان‌ها نبود بسياري از دوچرخه براي رفت‌وآمد استفاده مي‌كردند؛ وسيله‌اي كه هم به آلودگي هوا اضافه نمي‌كند و هم اينكه به عنوان يك ورزش مي‌تواند به سلامتي انسان‌ها بينجامد. با استفاده از دوچرخه در واقع با يك تير دو نشان مي‌زنيم؛ هم به پاك‌شدن هواي شهرمان ياري مي‌رسانيم و هم به سلامت جسم و روحمان مي‌افزاييم.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 350244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha